Sigmund Freud 2.
Énállapotok:
Háromszögbe íródik. A háromszög alja:
ösztönén (id):
- biológiai szükségállapotok, tkp. az állatvilág az emberben
a, életösztönök (erosz)
b, halálösztönök (thanatosz) - destruktív rombolás
ego:
a valósághoz igazodik, a működési elve az öröm; de az elhárítás is itt található
szuperego:
felettes én: 10-12 éves környékére alakul ki, a belső kontroll, a lelkiismeret működteti, pl. , ha talál egy pénztárcát és visszaadja
a felettes ént:
- a normák
- szabályok
- viselkedési normák
- a 10 parancsolat működteti
és tanulható a tartalma
Példa a személyiség működésére:
Pl. Szomjas vagyok! Ott a pohár, de nem iszom, mert másé.
A felettes én jelez, hogy "Nem a tiéd!"
Ego: Kérj belőle!
Az id is kielégült és megoldódott a problémám.
Ellenben nem tudunk tartósan feszültséggel teli életet élni. Az ego kitolja a feszültséget a látóteréből. Az elhárítás soha nem megoldás, mert a problémát letolja a tudattalanba. Ily módon az sem biztos, hogy az ego tudatos.
Az elhárítás legjellemzőbb formái:
- énvédelmi mechanizmusok
- felejtés
- elfojtás
- indulattalanítás (Pl. búcsú: elutazunk valahova, s számoljuk a póznákat, mert így nem a saját fájdalmunkkal foglalkozunk. Látszólag értelmetlen cselekvés, nem valós probléma (pl. a paranoiásoknak az)
- racionalizálás (pl. valaki fél a villámlástól, de észérvekkel megpróbálja elhárítani a félelmét, s ezáltal megtanul, megért valamit a valóságból)
Projekció:
kivetítés másokra, pl. a rosszalkodó diák önmaga is elhiszi, hogy nem csinált semmit sem, s a tanár a hibás
Anna Freud: Az elhárító mechanizmus nagy tudója. Szerinte az elhárító mechanizmus rossz lényege: kiadom az irányítást a kezemből, míg a jó mechanizmusok:
- tevékenységbe fordítom (ellaboráció)
- szublimáció ( pl. művészi tevékenységbe fordítom, amelynek nem feltétele a tehetség)
Sigmund Freud fejlődési koncepciói:
- pszichoszexuális fejlődési modell, különböző életszakaszokban a libidó a meghatározó
- szakaszai:
orális - csecsemő, kisgyerek
anális - szobatisztaság
fallikus - 3-5 év: nemiszervekkel kapcsolatos feszültségek, oedipális konfliktusok: pl. felnőttkorban a nők pénisz irigysége - nem szoptatnak - orális megrekedés (vagy fösvény vagy herdál), körömrágás, alkoholizmus, drog
anális probléma: vagy rendezetlen a lakása vagy tisztaságmániás
A fentebbi szakaszokon kívül Freud megkülönböztette még a latencia szakaszát, amely kisiskolás korra jellemző, amikor az energiák az új készségek elsajátítására irányulnak. Valamint a serdülőkorra jellemző genitális fejlődési szakaszt.