Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Gesztusnyelv 1.

2011.02.03

A gesztusok nyelve 1.


1. Az állások (Csupán játékokat írok le, amelyeket a csoport vezetője kedvére variálhat!)




• A gyerekek menjenek körbe! Szólhat valami zene is, de nem feltétlenül szükséges! Ha van zene, relaxációs legyen!


A csoportvezető a következő instrukciókat adja:

Nyár van. Képzeljétek el, hogy egy tengerparton vagytok (A cipőket le kell venni!)! Égeti a talpatokat a forró homok. Lássam, hogy érzitek a föld melegét. Most hirtelen hátulról elkezd fújni a szél. Egyre nagyobb a szél. Hadd lássam, hogyan mentek! A tengervízbe menekültök, s már bokáig jártok a vízben, s még mindig fúj a szél. Már térdig vagytok a vízben, s a szél elült, de az arcotokat lágyan cirógatja a szellő. Nyakig vagytok a vízben. Hadd nézzem, hogyan irányítjátok a járásotokat a kezetekkel is! Ki kellene jönnötök a vízből, de ismét fúj a szél, s egyre erősebben, sőt eleredt az eső is, hatalmas záporba kerültetek. Gyorsan szaladjatok egy biztonságos helyre! Érdemes kijelölni a csoportvezető mögötti helyet a biztonság területének.

• Szobor játék:


Párokban dolgozunk. Egyik játékos a szobrász, a másik a szobor, tehát az az anyag, amelyet szabadon lehet formálni. A csoportvezető előzetesen leírja egy papírra, milyen szobrot szeretne, s a többieknek ki kell találniuk, melyik szobor, mit fejez ki. A szokásos lehetőségek:
Bánat, boldogság, fájdalom, elmélyülés vagy gondolkodás, szeretet, szerelem, kétségbeesés, türelem, türelmetlenség.
Először ki kell találni, melyik kompozícó mi lehet, s csak ezután vitassuk meg, miért éppen úgy formálták meg az alkotók műveiket!

• Egyszerűen álljunk meg! Figyeljük meg egymást, s beszéljük meg a tapasztalatainkat!

Tudatos kontroll alá vesszük a testtartásunkat. A természetes állásnál a testsúly az egyik vagy a másik lábra helyezkedik. Nagyon ritka az, ha mindkettőre. A súlypont irányába a csípő is kissé oldalt nyomódik, míg a kezek lazán lógnak a test mellett.


• Induljunk el! Külön-külön egyesével a terem egyik végéből a másikba.


Beszéljük meg a tapasztalatokat!

A megindulás mindig a súlypont áthelyezésével történik. Ez azt jelenti, hogy az előre lendülő lábat tehermentesíteni kell, és nem dőlhet előre a test sem a lépés megkezdése előtt! Ha ezek nem történnek meg, vagy elesik az ember vagy természetellenes lesz a mozgása!


• Súlypontáthelyezések:


Zenére történjen a gyakorlat! Induljunk el egyszerre, tapsra álljunk meg, újabb két tapsra ismét induljunk el, majd újabb jelre kis terpeszállás, s ebből a súlypontot helyezzük át a bal lábra, a jobbal pedig enyhén doboljunk a talajon és fordítva. Hintázzunk két lábon!



• Fotók üzenete:


Kell néhány olyan kép, amelyen haragosok találhatók, szerelmesek, amelyeknek ez az üzenete: „Hagyj békén!”, „Nem szólok hozzád!”, „Haragszom rád!”, „Gyere ide!”, „Szeretlek.” Stb.
A feladat csupán annyi, hogy szóban el kell mondani, melyik mit ábrázolhat, s miért!


• A helyzet kulcsa:

Szobor játék, amelynek az a lényege, hogy valakit kiküldünk. Előzetesen megbeszéljük, hogy egy helyzetet kell majd megfejtenie, s ahova ő gondolja, hogy hiányzik a helye, be kell majd állnia. Tehát nála van, vagy ő a helyzet kulcsa. A csoport ügyességétől függ, mit lehet egyáltalán eljátszani! Pl. buszon vagyunk, de nincs sofőr… Osztályteremben, de nincs tanár… Egy bolt kasszájánál, de nincs pénztáros… Először némajáték, s több ember is kimehet egymás után. Az a jó, ha a csoport magától találja ki a helyzetet is! Később szavakkal is lehet játszani. Ez a könnyebbik variáció!



• A csoportvezető 4 különböző színű tollat visz be és 4 hatalmas papírt. Csomagolópapír megteszi. Feladat: a csoport bomoljon szét aszerint, hogy ki milyen színt szeret…

Lehet: piros, kék, zöld, barna mondjuk! Érdekes módon a kék lesz a legtöbb, aztán a zöld, majd a piros és barna…
Feladat: azok gyűljenek egy csoportba, akik egy bizonyos színt szeretnek legjobban! A papírra le kell írni mindent, ami arról a színről eszükbe jut! Csak szavakat használhatnak, illetve ábrákat is rajzolhatnak! Ez önismereti játék is! Majd ki kell választani egy szóvivőt, aki teljes mondatokban megfogalmazza, mi mindent jelent nekik az a szín! Ezután mozgással is bemutatnak közösen egy általuk megjelenített dolgot vagy tulajdonságot! A feladatnak ez a része nagyon nehéz! Pl. a fű hullámzása, a felhők vonulása…


• Ha van egy tábla, a foglalkozás előtt írjuk fel a következő mondatokat, s takarjuk le:

Magas lóról beszél. Karót nyelt. Állok elébe. Fent hordja az orrát. Fejére olvas. Magas lóról beszél.

A csoport tagjai beszéljék meg e mondások tartalmát és önként jelentkező párok próbálják eljátszani!

• Rajzos feladat:

Mindenki kap egy rajzlapot. Feladat, rajzolja le azt a játékot, ami a mai alkalommal legjobban megragadta fantáziáját. Egyenként mutassák meg a rajzokat, s a többiek próbálják meg ki találni, mit ábrázolhat a rajz!


M. Fehérvári Judit


Debrecen, 2011. február 3.