Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A kis herceg - Egy lehetséges színrevétel - 1. jelenet

2010.06.24

A kis herceg Játéktér: dobozszínpad, amelynek berendezési tárgyai teljesen megegyeznek egy hagyományos lakás használati dolgaival. A repülőgépet semmilyen módon sem jelenítem meg, a szoba nyitott ajtaja utal majd jelenlétére a megfelelő helyeken. A színpad hátsó része teljesen fekete borítású kell, hogy legyen. A játéktér berendezése: egy olvasófotel, egy fekvő helyzetű állólámpa, a földön heverő szétszórt újságok /A kis herceg megjelenése után a színpadi látványkép tovább gyarapodik egy hatalmas könyvkupaccal./ és két utazóbőrönd. Rendezői koncepció: Amit színpadra szeretnék állítani, annak műfaját „próbadrámaként” definiálnám, mert a szereplők valójában nem fogalmaznák meg jelenlétük miértjét sem önmaguk, sem a nézők számára. Sokkal inkább valami érzelmi túlfűtöttséget kívánok láttatni, s így az egzisztenciális létnek a szeretetnek, mint szervező elemnek a szemüvegén keresztüli visszaadásában látom a darab lényegét. Így a darab résztvevői állandóan próbálkoznak, hogy megtörténtté tegyenek olyan dolgokat is, amelyek nyilvánvalóan nem tartoznak a hatáskörükbe. Exuréry önmaga sem biztos, hogy érti, miért ajánlotta felnőtteknek a művét, de pontosan tudja, hogy azokat a fajta kötődéseket,amelyekről a művében szó van, csak „bölcsülve”/„Felnőttem már,Szaporodik fogamban az idegen anyag”József Attila után szabadon idézve / lehet megérezni, s mennyire lehet hiányuktól szenvedni / Néhány éve jelent meg magyarul a Citadella című, filozófiai gondolatokat tartalmazó írása, amelynek szintén a szeretet a központi toposza. Pedig amikor ezt írta, állítólag már nem volt egészen tiszta az elméje. /. Mindenesetre egészen bizonyos, hogy drámát készítenék az epikus műből, mert annak , ami létre jönne lennének konfliktusai, párbeszédes lenne és eleve színpadra írt, s azokat a küzdelmeket állítanám a középpontba, amelyeket „eufemizmusokba” burkolva önmagunk beteljesedésének szoktunk nevezni. Ebből kiindulva az eredeti szöveg szereplői közül is csupán azokat hagynám meg, akik ebben a koncepcióban elérhetnék az önmegvalósításukat, s mindenképpen megtartanám a mű elejét / az ajánlást / és a végét is, de gépi hanggal, zenei aláfestéssel, s mindkettőt más-más fényeffektusokkal. Megjegyzés: Minden szereplő rendelkezik egy külön szférával, a szobában mindegyiknek megvan a saját tere és tárgya. A lámpagyújtogatónak a lámpa, a királynak a fotel /szimbolikusan a trón/ az üzletembernek az újságok etc. Szereplők: • kis herceg=az ajánlásban lévő, gyermekkori Léon Werth • pilóta • rózsa • király • iszákos • üzletember • lámpagyújtogató • kígyó • róka Forgatókönyv: • Színpadkép: a fent leírt szobabelső • Cselekmény:  Első kép: Bal oldalon egy ajtó található. Innen jön be egy teljesen fehér ruhás és mindenképpen szőke, kis növésű színész / Mindegy, hogy gyerek vagy felnőtt. / Ki és bejárkál. Könyveket hoz, amelyeket a szoba közepére halmoz. Ez addig megy így, ameddig az ajánlás gépi hangon el nem hangzik. Közben halk és lágy zene szól/ Vagy Az Amelie című filmé vagy Bach:Air –je. /, halványkékes fény dereng. A könyvkupac felépülte után a kis herceg bebújik az egyik bőröndbe és magára zárja azt. Utcai fény a zene végéig, ami egyre halkul.  Második kép: Zaklatottan megérkezik a pilóta / öltözetéből látszik/ , s belső monológot mond / Most nem alakítanám át, hogy mit, de kb. a 2. rész első bekezdését /, majd ledől a kis herceget rejtő bőröndre aludni. Ekkor jön be a lámpagyújtogató néma, szereplőként. Felállítja az állólámpát és felkapcsolja. Ettől a pillanattól lekuporodik, s mozdulatlanul bezárkózik, egyszerre kívülálló és szerves része a történéseknek. A nézőnek nem lehet egyértelmű / nem is kell, hogy az legyen/ kicsoda ő, de a jelenetében minden világossá válik. A kis herceg kopogtat a bőröndön, a pilóta felébred, meglepődik, kinyitja: Kis herceg: Légy szíves, rajzolj nekem egy bárányt! Pilóta: Micsoda? Kis herceg: Rajzolj nekem egy bárányt... Pilóta: De hát... hogy kerülsz te ide? Kis herceg: Légy szíves rajzolj nekem egy bárányt... Pilóta: Én nem tudok rajzolni. Kis herceg: Annyi baj legyen. Rajzolj nekem egy bárányt A pilóta elővesz a zsebéből egy fehér krétát, majd a fekete falra rajzol /nagyban/ egy kalapot. Kis herceg: Nem! Nem! Nem elefántot akarok óriáskígyóban! Az óriáskígyó nagyon veszedelmes, az elefánt meg olyan behemót nagy. Nálam odahaza minden apró. Nekem bárányka kell. Rajzolj nekem egy bárányt. A pilóta rajzol a falra egyet. / A falnak is szimbolikus szerepe lehet, hiszen az előadás további menetében is piktúrák kerülnek fel rá, a darab végére az egész falnak tele kell lennie képekkel. Mivel az utolsó jelenetre a szobában rend lesz / lámpa felállítva, a fotel a helyén, könyvek sorban, újságok összehajtva etc./ a fal adja a belsőt, a lélek tükrét, egyfajta a szeretet általi kozmikus teljességet. Kis herceg: Nem! Ez már nagyon beteg. Csinálj egy másikat nekem. A pilóta rajzol egy újat. Kis herceg: Jó, jó... Csakhogy ez nem bárány, hanem kos. Ennek szarva van. A pilóta megint újat rajzol / fontos, hogy hamar, néhány vonalból történjen/ Kis herceg: Nagyon öreg. Nekem olyan bárány kell, amelyik sokáig él. A pilóta lerajzol egy dobozt. Pilóta: Tessék. Ez itt a ládája. Benne van a bárány, amit akarsz. Kis herceg: Ez az! Éppen így akartam! Mit gondolsz, sok fű kell ennek a báránynak? Pilóta: Miért? Kis herceg: Hát mert nálam odahaza minden olyan kicsi... Pilóta: Biztosan elég lesz neki. Egészen kicsi... Nézd csak! Elaludt... A kis herceg észreveszi a nyitott ajtót szélen, rácsodálkozik / kinéz az ajtón, odamutat, a néző nem láthat be/. Kis herceg: Hát ez meg mi a szösz? Pilóta: Ez nem szösz. Ez repül. Repülőgép. Az én repülőgépem. Tovább folytatódik a párbeszéd s közben a lámpagyújtogató feláll, csendben, komótosan, kissé megfáradtan a lámpájával odasétál a falhoz, végignézi, s lekapcsolja a villanyát /a bárány tényleg elaludt/.

M. Fehérvári Judit

 

2008.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

m.agotai@t-online.hu

(Major Ági, 2012.10.15 22:21)

Kedves Judit! Tetszik ez a feldolgozás-kísérlet. A többi jelenet hasonló megközelítését fel lehet lelni valahol?
Major Ági