Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A görög dráma kialakulása vázlatosan

2012.02.06

 

Előzmények, de nem szervesen köthetők a görög drámához:
a, Szecsuani opera: a kínai ősszínház: a hadisten tiszteletére rendeztek itt ünnepi játékokat (Kr.e. IV. évezred)
b, Az indiai bajadérok: Siva tiszteletére rendezett táncok (Kr.e. II. évezred)

Hellász:
- Kr.e.: VII. század: Dionüszosz (Zeusz és Szemelé fia) isten tiszteletére rendezett játékok
- Dionüszoszt Hermész jobb lábánál ábrázolják kicsiben
- Dionüszosznak voltak papnői, akik önkívületben (rituális lerészegedés következtében) jósoltak, s ennek köszönhette népszerűségét a kultusza.
- Szőlőskertek – jóslások – áldozati adományok
- Az arisztokratikus köztársaság korában annak papjai elhatározták, hogy visszahódítják a tömegeket.
- Az arisztokraták főistene: Phoebus (Apollón, a szépség és a fény- lux- istene)
- Kihozták a Phoebus –oltárt a templomból az előtte lévő térre, ahol a pap egyes szám első személyben kezdett beszélni, míg félkörben már megvolt a kórus is (kommentál, rezonőr szerep)
- Dionüszosz papjai erre kontráztak rá: nem egy, hanem két szereplőt állítottak ki:
- 1. Dionüszosz
- 2. Mitológiai, thébai király
- Így aztán volt már párbeszéd és konfliktus is.
- Dionüszosz volt az, aki sikerrel győzte meg a királyt, hogy engedje be Thébába.
- A játékok egészen a Kr.e. V. századig így zajlottak, egészen Aiszkhüloszig, s csak Szophoklész idején Theszpisz vándorkomédiás alakította át a monológot.
- Aiszkhülosznál mindig isten dönt, Szophoklésznél csak hivatkozás történik az isteni törvényekre, s Euripidésznél már ember áll szemben emberrel, így az emberek törvényei döntenek a végkifejletben.
- A görögök voltak elsők abban is, hogy, ha egy folyamat véget ért, azt kanonizálták (Pl. Arisztotelész: Poétika)

 


Folytatása következik.


Minden jog fenntartva, tanulásra, tanításra használható!


M. Fehérvári Judit


Debrecen, 2012. február 6.

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.